Koho (ne)volit?
Ceny, důchody, rodina… to všechno jsou důležitá témata. Ale nebude možné je řešit, pokud ztratíme svobodu a demokracii. O to jde v těchto volbách.
Dnes to bude zase o volbách. Věřím, že většina z vás má jasno, ale chci vás požádat, abyste tento komentář nabídli i dalším lidem ze svého okolí: těm, kteří váhají, koho volit, těm, kdo volit nechtějí, protože si myslí, že politika je špína, a taky těm, kdo si myslí, že křesťanskou víru zachraňují lidé, kteří šíří nenávist, lež a válku.
Volby jsou pro křesťana morální povinností. Můžeme zvolit buď takové politiky, kteří budou usilovat o dobro pro všechny, nebo takové, kterým jde jen o vlastní zájmy. Církev se neztotožňuje s žádnou politickou stranou, ale má právo vyjadřovat se k tomu, jak blízko nebo daleko od křesťanských zásad jsou jejich programy, a taky jednotliví kandidáti. Povinností církve je taky varovat nás před stranami a před politiky, u kterých hrozí riziko, že by porušovali základní lidská práva nebo že by nás přivedli do vážného bezpečnostního ohrožení.
Na tomto poslání se podílím i já jako kněz, a navíc teolog, který se zabývá sociální naukou církve. Kdybych se k tomu jasně nevyjádřil, musel bych si to vyčítat jako etické i profesní selhání.

Mnozí křesťané pokládají za nejdůležitější kritéria k volbám otázky rodiny, genderu a úcty k životu. Tak se napřed podívejme na ně. Myslím, že potraty u nás nejsou téma, žádná strana nemá v programu je zakázat, přesto se jejich počet dlouhodobě snižuje: začátkem devadesátých let bylo umělých potratů přes 100 tisíc ročně, loni už jen něco přes 10 tisíc. Odpor k genderové ideologii je vytvořený uměle – gayové, lesby, transgender lidé přece nikomu neškodí a nikoho neohrožují, ani tradiční rodinu. Takže volit stranu, která má v programu odpor proti genderu a zároveň chce vystoupit z Evropské Unie, mně připadá krajně nezodpovědné. Problémem je spíš sociální situace některých rodin, zvláště s více dětmi nebo jen s jedním z rodičů. Ano, ty by měl stát podporovat, a taky to má v programu většina stran.
A teď k těm jednotlivým stranám. Minulý týden nás varovali biskupové před hnutím Stačilo!, které chce omezit náboženskou svobodu, vrátit se k totalitním praktikám minulého režimu: chce vytvořit kontrolní orgán, který by dohlížel na církve a mohl by rozhodovat o zavírání kostelů; chce omezit financování církevních škol, které by vedlo až k jejich zániku; chce zrušit možnost uzavírat v kostele platný sňatek. To je jasným důvodem k tomu, abychom tuto stranu nevolili.
Někteří chtějí volit Stranu přímé demokracie Tomia Okamury. Kandidují za ni i výrazné křesťanské osobnosti. Co ale prosazuje SPD? Odchod z Evropské Unie a z NATO, kapitulaci Ukrajiny a podporu Ruska. Důsledkem této politiky by pak bylo podrobení našeho státu ruským imperiálním ambicím – to by znamenalo omezení osobních svobod, ideologickou indoktrinaci od mateřské školky až po všechna média, razantní snížení životní úrovně, permanentní válečný stav. Tohle nebezpečí je tak zásadní, že odpovědný člověk, a navíc křesťan, opravdu nemůže tuto stranu volit.
Pak máme Motoristy. Ti otevřeně deklarují nedůvěru ve vědecké poznatky: tvrdí, že činnost člověka nemá vliv na změnu klimatu, a že tedy není potřeba aktivně chránit přírodu. To je ale v rozporu se závěry vědců, i s výzvou papeže Františka. Jiří Zajíc v KT připomíná principy sociální nauky církve a dodává, že "nedávno k nim přibyl péčí papeže Františka ještě další: odpovědnost za stvoření. V encyklice Laudato si' přesvědčivě ukázal, jak lhostejný, ba kořistnický přístup k životnímu prostředí vyrůstá z tupé materialistické ideologie, pro kterou i živé skutečnosti jsou jen "věci", s nimiž je možno v honbě za ziskem libovolně zacházet." Ano, a k Motoristům ještě další věc: odmítají pomáhat migrantům – my ale máme už od Pána Ježíše v programu pomáhat trpícím, tedy i uprchlíkům. Takže opravdu nevím, proč by měl křesťan volit tuto stranu.
Mnoho lidí chce volit hnutí ANO. Tam vidím hned několik problémů. Pokud by ANO vyhrálo volby, mohlo by jít do koalice se stranami, které chtějí omezit náboženskou svobodu, nebo nás chce vyvést ze západních struktur. A biskupové varují, že "v rámci povolebních vyjednávání se tyto otázky mohou dostat na pořad dne a stát se součástí výměnného obchodu něco za něco."
Další argument proti hnutí ANO jsou jeho populistické, nesplnitelné sliby, opakování lží, a hlavně proklamovaná touha po neomezené moci. Vidíme, co se děje v Maďarsku, na Slovensku nebo ve Spojených státech: snaha o ovládnutí soudů, médií, bezpečnostních služeb, příklon k agresivnímu Rusku, šíření dezinformací… Tohle chceme mít u nás?
A pak: jedna věc jsou programy, něco jiného jsou lidé. A já, možná na rozdíl od Američanů, nevěřím, že morálně zkažený člověk může dělat dobrou politiku. Někteří argumentují biblicky: Petr zapřel Krista, Pavel byl pronásledovatel a násilník, a přesto je Bůh pozval ke svému dílu. Tak proč ne Trumpa, Fica či Babiše? To je jednoduché: Petr se hořce rozplakal, Pavla Bůh oslepil a srazil na zem, oba prošli sebereflexí, lítostí, konverzí. Až potom začali dělat dobré dílo. To ale ti současní politici, u nás ani v Americe, neudělali. Naopak, stále čelí trestním stíháním, stále lžou, stále prosazují své mocenské a finanční zájmy, na úkor těch nejchudších. Donald Trump řekl na pohřbu Charlieho Kirka: "Já své odpůrce nenávidím!" To je láska k bližnímu? To je věrnost evangeliu? A takoví lidé by měli vládnout i u nás?
Nebývale jasně se k tomu vyjádřil i pražský arcibiskup Jan Graubner: "Nepodpořím ty, kteří dělají politiku na efekt pro "teď a tady" a nemyslí na budoucnost pro všechny lidi. Pokud je někdo usvědčený podvodník a lhář, bude se stejně chovat i v politice. Pokud člověk, který se uchází o můj hlas, nedodržuje a nectí pravidla a zákony, nemůže dostat můj hlas, protože je nebude ctít ani v politice."
Když jsem si prošel volební kalkulačku, tak jsem našel největší shodu s trojicí Spolu, STAN a Piráti. Ti všichni totiž mají, i přes různost v některých názorech, dva podstatné společné znaky: ctí demokratické principy a instituce, a mají jasno v ochraně naší bezpečnosti – tedy odpor proti agresivnímu Rusku a pevné zakotvení v Evropské Unii a v NATO. Podle mě jde o témata primární, významnější než daně, ceny, ekonomika, rodina apod. Protože bez demokracie, bez svobody a v permanentním válečném ohrožení vůbec není prostor k tomu, aby se ta ostatní témata mohla důstojně řešit.
Přesně to vyjádřil můj spolubratr, známý YouTuber Libor Všetula: "Tyhle volby pro nás nejsou hlavně o energiích nebo důchodech (i když to jsou taky důležitá témata). Ale to všechno se dá řešit jen tehdy, když zůstaneme svobodní. A svoboda znamená být pevně součástí Evropy a Západu. Protože když o ni přijdeme, o mnoha dalších věcech už ani nebude možné mluvit."
Takže můj závěr je jednoduchý: neexistuje žádná ideální strana. V každé najdu něco, s čím nebudu souhlasit. Pokud ale chci zachovat v naší zemi demokracii, svobodu a bezpečnost, můžu volit právě jen z těch tří: Spolu, Starostové a Piráti. Já sám volím koalici Spolu, nejen kvůli názorové shodě, ale taky kvůli osobnostem, které znám a kterým důvěřuju.