Nové mapy naděje

19.12.2025

Papež Lev XIV. vydal krátce po sobě dva dokumenty, ve kterých mluví o našem zakladateli Janu Boskovi.

Apoštolská exhortace Dilexi te (Zamiloval jsem si tě), O lásce k chudým, obsahuje výčet aktivit, jimiž křesťané v průběhu dějin pomáhali chudým. Je zde zmíněn francouzský světec Marcelin Champagnat, který se "věnoval poslání vzdělávat a evangelizovat děti a mládež, zejména ty nejvíce potřebné, v době, kdy přístup ke vzdělání byl výsadou jen malého počtu lidí. Ve stejném duchu zahájil svatý Jan Bosko v Itálii velké salesiánské dílo, založené na třech principech ´preventivní metody´ – rozumu, náboženství a laskavosti." (čl. 70)

Nakreslit nové mapy naděje – to je název apoštolského listu k 60. výročí koncilního prohlášení o křesťanské výchově. Papež v něm připomíná, že "mnoho řeholních kongregací obohatilo vzdělávání pedagogicky inovativním a sociálně vizionářským způsobem. Svatý Jan Bosko svou ´preventivní metodou´ proměnil disciplínu v rozumnost a blízkost." (odst. 2.3.)

Tématem prvního dokumentu je služba chudým, druhý se zabývá výchovou. Právě toto dvojí poslání naplňujeme my salesiáni, když chceme být "znamením a nositeli Boží lásky mladým, zvláště nejchudším". A papež zdůrazňuje, že toto dvojí poslání je dnes stejně aktuální jako tenkrát. Nejde však o opakování dějin. Svět se mění, proto se mění i způsob, jak naše poslání realizujeme.

Don Bosko zemřel tři roky před vydáním encykliky Rerum novarum. Neznal tedy sociální nauku církve. Snažil se pomáhat mladým lidem v rámci svých možností. Lev XIV. ale připomíná, že to už dnes nestačí. Ve svobodné společnosti můžeme zakládat vlastní sociální a výchovná zařízení. V demokratickém státě se můžeme podílet na systémových změnách, na tvorbě sociální a vzdělávací politiky. A papež říká, že zapojit se do těchto procesů je naše morální povinnost.

V druhém dokumentu připomíná Lev XIV. Globální pakt o vzdělávání, který byl z iniciativy jeho předchůdce vydán roku 2020. Ten obsahuje sedm závazků:

  • klást do středu každého vzdělávacího procesu člověka, jeho hodnotu a důstojnost;
  • naslouchat dětem a mladým lidem;
  • podporovat plnou účast děvčat a žen ve vzdělávání;
  • uznat rodinu jako primárního vychovatele;
  • přijímat a začleňovat ty nejvíce zranitelné a vyloučené;
  • obnovit ekonomiku a politiku ve službách člověku;
  • chránit náš společný domov.

Papež Lev k nim přidává tři priority:

  • "První se týká vnitřního života: mladí lidé vyžadují hloubku; potřebují prostor pro ticho, rozlišování a dialog se svým svědomím a s Bohem.
  • Druhá se týká digitalizace: vychovávejme k moudrému užívání technologií a umělé inteligence tím, že budeme dávat přednost člověku před algoritmem, a uvádět do vzájemného souladu inteligenci technickou, emocionální, sociální, duchovní a ekologickou.
  • Třetí se týká odzbrojeného a odzbrojujícího míru: vychovávejme k nenásilí, ke smíření, ke stavění mostů, nikoli zdí." (10.3.)
Myslím, že tyto návrhy dobře vystihují situaci i potřeby mladých lidí v současné době. Mohou proto inspirovat každého, kdo se podílí na salesiánském poslání.