O vyslyšení modliteb (27. neděle v mezidobí)
Často máme problém s vyslyšením modliteb. Jednu modlitbu však Bůh vyslyší vždycky: když ho prosíme o odpuštění svých hříchů, kterých z hloubi duše litujeme.
Když slyšíme zprávy ze současné Ukrajiny Gazy a dalších válečných míst, můžeme mít podobný dojem jako při zprávách o Hitlerových koncentračních táborech: na tohle se přece Bůh nemůže dívat! Tolik lidí na celém světě se modlí za zachování míru – a Rusko shazuje smrtící bomby nejen na vojáky, ale na pokojně jednoucí vlaky, na nemocnice nebo nádraží. Habakuk: "Jak dlouho již volám o pomoc, Hospodine, – ty však neslyšíš; křičím k tobě: Násilí! – ty však nepomáháš. Proč mi dáváš hledět na bezpráví? Můžeš se dívat na soužení? Zpustošení a násilí je přede mnou, povstávají hádky, rozmáhá se svár." Jaký smysl mají naše modlitby, jaký smysl měly modlitby věřících v celých dějinách, když zlo se i přesto dál rozmáhá? A nejen to zlo, které vytváří lidé, ale i bolest, za kterou nikdo nemůže: kolik lidí – často i mladých – umírá na nebezpečné nemoci nebo během přírodních katastrof! Není férovější smířit se s tím, že Bůh neexistuje? Nebo pokud ano, že je bezmocný?
Na druhé straně: znám člověka, před několika lety obráceného křesťana, nadšeného věřícího, který tvrdí: "Mně zatím Bůh vyslyšel úplně všechny prosby, se kterými jsem se k němu obracel. To jsou samé zázraky! Já v něho nemůžu nevěřit, to bych musel popřít všechny své zkušenosti." Přitom ten člověk vůbec nemá lehký život: trpí vážnou nemocí, sedí ve vězení za své chyby z minulosti, neustále musí odolávat nepochopení a výsměchu od většiny lidí kolem sebe. O něm platí Ježíšova slova: "Kdybyste měli víru jako hořčičné zrnko a řekli této moruši: 'Vyrvi se i s kořeny a přesaď se do moře!', poslechla by vás."
Jak je to možné? Jak to že někoho dovede bolest a utrpení ke ztrátě víry a jiného naopak k jejímu posílení? Jak to, že modlitby jednoho Bůh slyší a modlitby jiného ne? Problém je možná v tom, že jsme zvyklí hledat u každé činnosti měřitelné výsledky: odpracuju si své hodiny – dostanu za to peníze. Vyplním příslušné papíry a dosáhnu na evropské dotace. Ve výchově dětí nebo v pomáhajících profesích to funguje hůř: vychováváme dvě děti ve stejné rodině, z jednoho vyroste světec a z druhého zločinec. Pracuji s drogově závislými, jeden se z toho dostane, druhý ne. Pokud bych hodnotil svou výchovu, svou práci jen podle výsledku, může mě to frustrovat. Podstatný však není výsledek, ale můj vnitřní postoj: pomáhat druhým lidem má smysl, i když to žádný výsledek nepřináší. Havel: "Naděje není přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že má něco smysl - bez ohledu na to, jak to dopadne."

Tak je to i s naší modlitbou: v dalším textu Ježíš připomíná postoj služebníka, který ví, že na nic nemá nárok; pokud něco od Pána dostane, je to vždycky dar. Záleží tedy na mém vnitřním postoji: buď přicházím k Bohu jako ten, kdo ví nejlépe, co má Bůh udělat – pak odejdu s nepořízenou, protože Bůh má svoji logiku, kterou nemůžu pochopit. Nebo přicházím jako služebník, který nemá nárok na nic – a pak mohu za cokoliv, co Bůh učiní, jen děkovat. Stejně je to s výchovou: pokud mé dítě dozraje v krásného a odpovědného člověka, měl bych za to děkovat Bohu. Pokud se podaří, že některý z mých vězňů změní svůj život, děkuji za to Bohu. Křesťan, který žije v postoji služebníka, má neustále za co děkovat.
Takoví už nejsou. Dnes, jak praví jiný komentátor, "máme naopak zásobu pošetilých starců, vzdělaných samožerů," a mohli bychom dodat: politických byznysmenů "všeho věku. Je to naštěstí dočasné: vyrovnaně klidní staří bojovníci se zase objeví. Je to druh lidí, který zraje pomalu. (Už začínají být vidět, jen zatím nedobojovali své zápasy a ke smíření na konci cesty se cítí být daleko.)" Díky za tato nadějná slova! I já věřím, že takoví lidé mezi námi zrají. Ale budou potřebovat odvahu, aby mohli veřejně vzdorovat většinové mentalitě. A my budeme potřebovat moudrost, abychom si jich všimli a dali jim svůj hlas ve volbách. Včera se nám to nepodařilo, bylo nás příliš málo. Ale není všem dnům konec...