Spiritualita české mládeže
Další kapitola z knihy ZTRACENÁ GENERACE? z roku 2005.
Pokles zájmu mladých lidí o tradiční projevy náboženství neznamená nutně pokles jejich zájmu o duchovní hodnoty v širším smyslu. Nemusí to tedy znamenat ani ústup víry jako vztahu k něčemu či někomu, co/kdo člověka přesahuje. Víra a duchovní hodnoty totiž mohou být pro člověka důležité i tehdy, když nejsou vázány na žádnou církevní organizaci, dogmatickou či morální nauku nebo společný systém rituálů.[1] Ve vývoji české společnosti v poslední době lze tento trend doložit i empiricky: zatímco příklon mladých lidí k etablovaným náboženským systémům a institucím v poslední době klesá, na individuální rovině má jejich religiozita mírně stoupající tendenci. K tomuto zjištění překvapivě dospěl projekt Aufbruch – údaj se týká celku naší populace a výrazněji se projevuje spíše u starších generací, v menší míře se však dotýká i české mládeže. Autoři projektu ze zjištěných údajů vyvozují, že "instituce, které se zabývají duchovním životem lidí, mají před sebou velké možnosti a úkoly".[2]
Hledání duchovních hodnot
Nyní se tedy budeme ptát, jaké jsou osobní názory mladých lidí na konkrétní náboženské otázky. Už jsme zjistili, že ani proklamovaný ateismus české mládeže není jednoznačný. Mnoho mladých lidí, kteří se považují za nevěřící, totiž připouští existenci jevů, které nelze materialisticky vysvětlit. Takový názor zní nelogicky – sám autor výzkumu nazývá tuto pozici "světonázorovou schizofrenií"[3]–, odpovídá však psychosociálnímu cítění mladých lidí, kteří mají tendenci vyhýbat se jednoznačným odpovědím. Koresponduje také s pastorační zkušeností, kdy se při debatách s naší mládeží často objevuje téma magie, okultismu, sekt a nekřesťanských náboženství. Mnoho mladých lidí prošlo v době svých středoškolských studií obdobím, kdy se pokoušeli vyvolávat duchy nebo navázat kontakt se zemřelými. Nezřídka se také setkáváme s různými formami víry v existenci duchovních bytostí – andělů.[4] Zdá se tedy, že ani teoretický ateismus nezničil v psychice většiny mladých lidí některé podoby náboženského cítění. "Řečeno jungovskými pojmy: Náboženská funkce, která je antropologickou konstantou, byla vytěsněna z vědomí podstatné části západních lidí, do značné míry tedy z kolektivního vědomí, do nevědomí, kde žije a působí v primitivní, nekultivované, barbarské podobě a odkud tu a tam proráží, připomínajíc sopečné výbuchy."[5] Uvedený postoj přitom není výsadou mladé generace, neboť se projevuje i v celku české populace: přestože k víře v Boha se podle různých průzkumů hlásí kolem 30 % českého obyvatelstva, existenci nadpřirozeného jich uznává zhruba 50 %.[6]

- Nejčastější duchovní témata
Nejdůležitější
duchovní otázkou, která současnou českou mládež zajímá, je otázka posmrtného života. V nějakou formu jeho existence věří
zhruba polovina mladých lidí.[7]
Až na druhé místo lze položit otázku Boha,
kterou si vážně klade necelých 30 % z nich, ale pouze 14 % věří "v osobního Boha, který stvořil svět
a zasahuje do jeho běhu".[8]
Většina těch, kteří v Boha věří, tvrdí, že se s ním setkávají především
v sobě – jejich spiritualitu lze tedy označit jako imanentní. Za nejdůležitější projev duchovního života pak považují "uplatňování principu lásky".[9]
- Východisko pro dialog
Některé náboženské a duchovní otázky tedy neztrácejí
svou atraktivitu pro mnoho mladých lidí, kteří se nehlásí ani k církvi,
ani k žádnému náboženskému systému. Jde přitom o otázky, které jsou
důležité i pro církev, proto by mohly být vhodným tématem pro dialog mezi
církví a mládeží. Církev však o nich bezproblémově komunikuje pouze
s několika procenty mládeže, která je věřící, zatímco s mnohem větší částí
mládeže, která si klade podobné otázky, ale nepatří mezi praktikující členy
církve, se tato komunikace daří jen s velkými obtížemi.
[1] Srov. LYON, op. cit., s. 43; BAJZEK, Jože. Sociologia e nuovi movimenti religiosi. In: SEMERARO, op. cit., s. 56.
[2] Srov. PRUDKÝ, op. cit., s. 80-85.
[3] Na otázku: "Jak byste charakterizoval svůj světový názor?" měli mladí lidé (15-30 let) vybrat jednu ze sedmi nabízených odpovědí. Největší množství respondentů (41 %) se přihlásilo k výpovědi: "Jsem ateista, ale věřím v existenci jevů, které nelze vysvětlit materialisticky." (SAK, P. Proměny české mládeže, s. 105.)
[4] Tuto otázku postmoderní spirituality analyzuje z hlediska křesťanské teologie článek: ŠTAMPACH, Ivan. Znovuobjevení andělů? Status questionis. In: Teologický sborník 3/2000, s. 3-12.
[5] ŘÍČAN, P. Psychologie náboženství, s. 24.
[6] Srov. PRUDKÝ, op. cit., s. 84.
[7] Srov. SAK, Proměny české mládeže, s. 106-107; podrobněji se k tomuto tématu vrátíme v kap. 3.2.4.
[8] Srov. SAK, Proměny české mládeže, s. 105.
[9] Na otázku, která se týkala místa setkání s Bohem, se 30 % respondentů přihlásilo k odpovědi "v sobě". Jen mezi 4-7 procenty se pohyboval počet těch, kteří se s Bohem setkávají při mši, ve společnosti stejně věřících, při studiu Bible a v přírodě. Téměř polovina naší mladé generace je ovšem přesvědčena, že s Bohem se nelze setkat nikde. Z forem duchovního života považuje 26 % mladých lidí za nejdůležitější uplatňování principu lásky. Na dalších místech (mezi 10 a 20 %) pak zdůrazňují mravné chování, prožívání přírody, modlitbu, meditaci a studium literatury. Všechny ostatní formy se umístily pod hranicí 10 %, např. účast na náboženských obřadech, umělecký prožitek, dodržování příkazů církve, hatha jóga, magické rituály, drogové opojení a další. (Srov. SAK, Proměny české mládeže, s. 118-121.)