Stačilo! chce omezit náboženskou svobodu
- Snížíme veřejnou podporu soukromých a církevních škol a peníze dáme veřejným školám
Současný stav, kdy nestátní školy dostávají takřka stejný objem prostředků "od státu" jako školy veřejné, ale navíc jsou financovány ze školného a od sponzorů, vytváří nepřijatelnou nerovnost v neprospěch veřejného školství. Církevnímu školství jsou kromě toho poskytovány i další účelové dotace, např. na rozvojové programy. Proto prosadíme snížení veřejné podpory nestátních škol tak, aby financování soukromých a církevních škol stálo převážně na vlastních zdrojích jejich zřizovatelů. Ušetřené finanční prostředky vrátíme do veřejného systému.

- Provedeme změny v zákoně č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech
Požadujeme vyčlenění této problematiky z agendy Ministerstva kultury a vytvoření nezávislého kontrolního orgánu, který by dohlížel na činnost církví a náboženských společností, včetně dodržování zákonů, transparentnosti financování a nakládání s majetkem. Tento orgán by měl mít pravomoc provádět kontroly a ukládat sankce v případě porušení zákona (a to i v případě neregistrovaných subjektů), vč. možnosti administrativně uzavřít kostel, mešitu apod. v případě zjištění prováděné extremistické činnosti – se soudním přezkumem do 3 měsíců.
Abychom zamezili vzniku účelových společností, zvýšíme minimální počet členů pro registraci náboženské společnosti z 300 na 1000 osob a zároveň budeme požadovat prodloužení minimální doby činnosti před přiznáním oprávnění k výkonu zvláštních práv z 10 na 20 let. Zavedeme kontroly a postihy i společností a komunit, jež nejsou registrované a takto obchází zákonnou regulaci. Toto opatření míří na různé sekty a uzavřené neformální komunity vyznávající konkrétní učení, pro které se ČR stala v posledních dekádách díky chybějícímu právnímu rámci cílovou zemí.
- Dokončíme odluku státu od církve
Z hlediska dokončení odluky by bylo vhodné, kdyby, po vzoru čl. 2 odlukového zákona 1905 (Francie), byla věc postavena na jisto a byl doplněn zákon o církvích a náboženských společnostech o chybějící ustanovení, deklarující obecné pravidlo, že: "Česká republika od roku 2031 neplatí ani nedotuje žádné náboženství, církev ani náboženskou společnost." Tím by bylo zpečetěno to, co autoři zákona o majetkovém vyrovnání proklamovali jako jeden ze svých cílů, to je definitivní ukončení statní kontroly, kterou vyplácení příspěvku církvím doprovázelo.
- Provedeme změny v zákoně č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi
Zavedeme mechanismy, které by umožnily státu kontrolovat, zda církve a náboženské společnosti využívají majetek získaný v rámci majetkového vyrovnání v souladu s jeho účelem (podpora kultury, vzdělávání, charity).
- Provedeme změny v trestním zákoníku – zákon č. 40/2009 Sb.
Zpřísníme tresty za zneužívání náboženské svobody k páchání trestné činnosti (např. podvody, násilí, extremismus). Zvláštní přitěžující okolnost, že byl trestný čin spáchán z náboženské pohnutky.
- Zrušení církevních sňatků s nepodmíněným plným efektem v rámci světského práva v rámci občanského zákoníku
Církevní sňatek by měl být vystavěn toliko jako symbolický s jeho povinnou legalizací na civilním úřadu.